10 tipp a téli depresszió ellen - Pinczés Gábor coaching

Borzasztóan hosszúnak érezted a Januárt? Lehangolt vagy, de nem tudod mitől? Hiányzik a napfény, a meleg és alig várod már a tavaszi zsongást?

Nos, nagy eséllyel szezonális depresszió téged is elért, mint oly sok embert ilyenkor téli időszakban.

Körülbelül minden 10. magyar szenved téli depresszióban, s mivel ezzel kapcsolatban egy 2014-es felmérést vettem alapul ezért azt gondolom, hogy ez a szám azóta csak növekedett.

Lássunk egy definíciót:

“A szezonális depresszió évszakváltáskor jelentkezik, leginkább téli időszakban. Erősen kapcsolódik a fényhez azaz a napsütéses órák számához, vagyis, hogy a napok rövidebbek, sötétebbek és hidegebbek.”

Tehát amíg a téli depresszió a skandináv országokban a lakosság negyedét sújtja, a trópusi országokban a jelenség ismeretlen.

A szezonális depresszió tünetei, hogy egyfolytában lehangolt vagy, nem érdekelnek azok a dolgok, amik amúgy érdekelnek, úgy érzed nincs energiád, nem tudsz aludni, le vagy lassulva, nyugtalan vagy, nem tudsz koncentrálni, haszontalannak érzed magad, bűntudatod van. A nőknél nagyobb az esély a kialakulásra, a férfiaknál viszont erőteljesebb.

 

Joggal kérdezed (hiszen ezeket már te is tudod), hogy  lehet tenni ellene?
Íme személyesen garantált és bevált jó tanácsaim, hogyan vidítsuk fel magunkat:

  1. Sétálj! Szedd össze magad, hagyd el a lakást és sétálj napi 30 percet. Akkor is ha hideg van, a friss levegő külön jót tesz. A mozgás örömet okoz, hatására endorfin szabadul fel a szervezetben.

 

  1. Lepd meg magad azzal a kis aprósággal ami 1-2 napra mindenképpen feldob! Elektronikus kütyü, könyv, új kávéfőző…bármi lehet.

 

  1. Fogd az egyik barátodat/barátnődet és menjetek el szaunázni, vagy egy felkapott fürdőbe. Országunk a fürdők hazája, fedezd fel valamelyiket.

 

  1. Vegyél ki egy nap szabit! Néha be kell áldozni egy-egy napot és valóban semmit sem csinálni, bűntudat nélkül. Filmezz, aludj, olvass, rendelj magadnak ebédet, és felejtsd el a külvilágot. Majd másnap megint újra lehet kezdeni a harcot.

 

  1. Tegyél rendet a szobádban, a padláson, vagy a szuterénben! Rég nem látott kedves dolgok tudnak előkerülni ilyenkor. Lehet nosztalgiázni, kellemesen elfáradni, és elégedetten nézhetünk végig az eredményen, amit elértünk.

 

  1. Alkoss valami szépet! Mindenkiben ott van a vágy, hogy valamit csináljon a két kezével, ősi ösztön ez, az alkotás öröme. Lehet az egy szép asztali dísz, családi képek összeállítása egy formás keretbe, vagy akár az erkély újra gondolása.

 

  1. Ülj be a moziba csak úgy! Sokan azért nem járnak egyedül moziba mert az milyen „ciki” már… Nos, azt gondolom, egyáltalán nem az. Nézz ki egy számodra inspiráló filmet, és ülj be rá. Hidd el, hogy csodás 2 órás kikapcsolt állapotba lehet kerülni.

 

  1. Élvezd a pillanatot! Légy „jelen” és éld meg a pillanatot. Valóban légy ott fejben, és semmi mással ne foglalkozz, még akkor is ha valami nagyon hétköznapi dolgot csinálsz, mint a krumplipucolás, takarítás vagy a virágainkat ültetjük át. Jó kis kihívás, ugye?

 

  1. Legyünk hálásak, vegyük észre magunk körül a jó dolgokat és értékeljük. Fogj egy darab papírt és írj össze 15-20 dolgot amiért hálás lehetsz az életedben. Például: Egészséges vagyok, van egy szép otthonom, vagy szeretem a munkámat.

 

  1. Segíts önzetlenül! A segítség nyújtás nem kerül semmibe, mégis örömet és elégedettséget okoz annak, aki adja. Lehet az egy idős hölgy a boltban, akinek segítesz cipekedni, egy gyengén látó a zebránál, vagy a szomszéd bácsi, aki éppen havat seper. Neked 5 perc, nekik lehet, hogy órák. Az érzés utána felemelő lesz!

 

Ne feledd, időnként mindannyian búskomorrá leszünk. És ez teljesen normális. A depresszió nem válogat, a lehangoltság oka nem az életkörülményekben, anyagi vagy társadalmi nehézségekben keresendő.

 

Ugyanakkor, ha nyakon csíped magad és teszel ellenne, akkor hamar túl tudsz majd lendülni a nehezebb időszakon!

 

A tavasz pedig már közeleg!!! Már csak egy hónap! 🙂

Kitartást kívánok mindenkinek!