Az elmúlt időszakban elég sok olyan emberrel találkoztam, akiket hallgatva arra a következtésre jutottam, hogy Magyarországon nagyon sokan a szenvedés, halogatás, sodródás, egyik napról a másik napra élés fázisában vannak. Úgy érzékelem, hogy sokan ezzel teljesen elégedetlenek, frusztráltak, idegesek, depressziósak. Mégsem lépnek a változás útjára. Ennek természetesen megvannak a nevelési és történelmi okai, de örökké nem takarózhatunk ezekkel a jól bevált kifogásokkal.

Mihez nyúlnak ilyenkor a legtöbben a tünetek enyhítése érdekében?

Ahogy én látom általában a gyógyszerek, alkohol, dohányzás, kényszeres evés, mások okolása, felelősség hárítása, jelentik az ideiglenes gyógyírt. Mert megoldást biztosan nem eredményeznek.

Legtöbbször valamiért nem ismerik fel, hogy a változás belül kezdődik és csak és kizárólag ők maguk felelősek a saját sorsukért, életükért. Vagy maguknak sem merik bevallani, hogy „Én vagyok a felelős!” Pedig magunkat mindenhová magunkkal visszük, nincs hová elbújni.

Tudom, hogy ilyenkor jóval egyszerűbb másokat, az országot, a világot okolni (nagyon hosszú lenne a lista, inkább bele sem megyek) legbelül azonban ezt ők is érzik, hogy ők a felelősek a kialakult élethelyzetükért.

Mit lehet tenni? Az első lépés a felismerés kell, hogy legyen. Ha ez meg tud történni akkor már fél sikernél járunk.  Aztán következhet a célok állítása.

Brian Tracy egy egész könyvet szentelt a témának (Brian Tracy – Célok). Ez egy zseniális alkotás, összefoglal mindent, amit a célkitűzés és megvalósítás terén tudni lehet és kell. Ajánlom mindenkinek ezt a könyvet!

A könyv bevezetője azzal indul, hogy a siker a célkitűzésen múlik!

Ha ez így van, és tudom, hogy így van mert számtalanszor bizonyítottam már be saját magamnak (a leírt és megvalósított célok által) akkor mért van az, hogy 10-ből 8-an biztosan a könnyebb utat választják és menekülnek az alkohol, gyógyszerek, önpusztítás irányába???

Íme a szerintem 3 legfontosabb ok, miért választják a látszólag (ideig óráig megoldást jelentő) a könnyebbik utat:

  1. Nem ismerik fel, hogy mennyire fontosak a célok az életükben
  2. Összekeverik a konkrét leírt célokat a vágyakkal és álmokkal
  3. Félnek a kudarctól

Most, hogy már láttuk, hogy miért nem tűzünk ki célokat (félelem a kudarctól, tudatlanság, lustaság, majd lesz valahogy életstílus stb.), illetve beszéltem arról, hogy miért nagyon fontos a célok kitűzése ( a siker alapvető eleme) nézzünk meg pár konkrét gyakorlati tippet ami segít neked, hogy a változás útjára lépj.

A célkitűzés alapelvei

  1. A célod legyen világos, konkrét, kellően motiváló, elérhető és írd is le azt! Sokan csak legyintenek, hogy miért is kell leírni. Nem akarok most hosszan írni arról miért is fontos ez. Hidd el, hogy százszor jobban fog működni, mintha csak gondolatban lennének meg a céljaid.
  2. A mérhetőség fontossága. Célod legyen olyan érthetően megfogalmazva, hogy azt egy harmadik fél is könnyen meg tudja érteni. Pl: Fogyni akarok. – ez túl általános, nem derül ki, hogy honnan indulsz és hová szeretnél eljutni. Helyette írd ezt: Én 8kg-ot fogyok 3 hónap alatt.
  3. Konkrét dátumok használata. Az időbeliség nagyon fontos elem. Legyen egy végdátum, közte rész célok, hogy jól követhető legyen a változás és fejlődés. Ahogy a második pont végén is látszott a példámban, 3 hónap került meghatározásra. Ez már egy jó pont, de ettől még egy fokkal hatásosabb és pontosabb, ha ezt írod: 8 kg-ot fogyok augusztus 31-re. Nincsenek irreális, vagy lehetetlen célok, csak irreális határidők léteznek.
  4. Jelentsen kihívást számodra az adott célod! Nyújtózkodni, küzdeni kelljen a célért, különben el fogod veszíteni a motivációdat és egy idő után a kitartás is oda lesz. Egy rendszeresen futó embernek 1km nem jelent kihívást. A félmaraton két hónapos felkészülés után, ez már cél. Kellően motivál, kényszerít a rendszeres edzésre, gyakorlásra. Felpezsdít és pozitívan stresszel, hogy csinálni kell, különben nem fog sikerülni.
  5. Legyenek összhangban a céljaid az értékeiddel és egymással is. Ne akarj egy éven belül építkezni és sikeres vállalkozást építeni. Kismamaként ne az adott évben kezdj el egy főiskolát. Egy adott évben legyen egy nagy célod. Ez legyen az év fő motívuma. Mellé pedig tehetsz kisebb célokat.
  6. Legyenek tenni, lenni, venni céljaid. Ez az angolul jobban hangzó be, do, have szavakból lett fordítva. A lényege, hogy legyen egyfajta kiegyensúlyozottság a céljaid között. Ne csak venni akarj lakást, kocsit, lovat, nyaralót, órát, öltönyt, stb. Válj jobb emberré azáltal, hogy fejleszted magad. Illetve tégy meg olyan dolgokat, ami által egy sokkal boldogabb ember leszel (mennyiségi és minőségi idő töltése a családdal, barátokkal).
  7. Találd meg a szenvedélyed, hivatásod, ami számodra nem munka, hanem szórakozás! A legtöbb ember úgy éli meg a munkát, hogy be kell menni egy rossz helyre, ahol 8-10 órát végig kell szenvedni. Ezt úgy 40 évig kell csinálni és utána majd jön a nyugdíj. A baj ezzel csak az, hogy így az a kb. 40 év tényleg csak a túlélésről és szenvedésről fog szólni. El fog szaladni melletted az élet és nagyon sok dolgot bánni fogsz a végén. Ezért nagyon fontos, hogy találd meg azt az 1-3 dolgot, amivel nagyon szeretsz foglalkozni. Ennek a legegyszerűbb kérdése, amit feltehetsz magadnak: Mi az az 1-2-3 dolog, amivel akkor is nagyon szívesen foglalkoznék, ha nem fizetnének érte?

 

Végezetül pedig azt kívánom neked, hogy a fentieket átolvasva és megfogadva, vágj bele még ma! Kezdd el, csináld, lépj a változás útjára…

Tudod, a siker egy lépéssel a kudarc mögött kezdődik!