Úgy érzed, soha nincs időd semmire?
Ráadásul a határidőkkel is csúszol?
Akkor bizony itt az ideje átgondolni, nem vállalod-e túl magad. Manapság sajnos általában több feladatunk van, mint ami ideális lenne, és az sem ritka, hogy egyszerre több feladatot végzünk. Ez azonban veszélyes, tekintve, hogy előbb-utóbb bizony a minőség rovására megy. A megoldást magunkban kell keresnünk.
Íme 7 tipp, hogy te ne kerülj ebbe a csapdába:
Fókuszálj!
Ahhoz, hogy igazán hatékony tudj lenni, el kell érni, hogy egyszerre csak egy feladattal foglalkozz. Ha ugyanis több feladatot végzel párhuzamosan, valójában több időt veszítesz, mint amennyit nyersz, mert egyik feladatot sem végzed minőségi szinten, csupán csak felületesen, ímmel-ámmal, hogy meglegyen. Ahhoz, hogy elmélyülten tudj foglalkozni egy-egy feladattal, pontos időtervezés és nagyfokú tudatosság kell. Ha egy munka igazán fontos, muszáj kizárnod a külső tényezőket. Jelölj ki periódusokat, amikor egy-egy meghatározott feladattal foglalkozol, és nem hagyod, hogy más megzavarjon. Hidd el, a végén sokkal hatékonyabbnak fogod érezni magad, mint ha egyszerre több dolgot próbáltál volna végezni.
Tanulj meg nemet mondani!
Nem akkor leszel jó fej, ha mindig mindenre igent mondasz, és végül nem haladsz semmivel, elcsúszol a határidőkkel. Gondold át, mi az, amit muszáj elvállalni, illetve, hogy mi az, ami számodra fontos. Ezekkel érdemes foglalkozni. Ami nem muszáj, és számodra nem is fontos, azzal fölösleges időt és energiát tölteni, ezekre inkább mondj nemet.
Priorizálj!
Több feladat esetén gondold át, melyik sürgős inkább, és mi az, ami várhat. Így ismét teszel egy lépést abba az irányba, hogy koncentráltan tudj egy feladattal foglalkozni, és minőségi munkát adj ki a kezedből, tartva a határidőt. Ha a főnököd lát el sok-sok feladattal, kérd meg őt, hogy állítson fel fontossági sorrendet, hiszen ő tudja, mely outputokra van előbb szüksége.
Delegálj!
Ne akarj mindent egymagad kézben tartani. Vannak olyan feladatok, amiket nyugodtan rábízhatsz másra, akinek több ideje van, vagy jobban ért ahhoz a részfeladathoz. Ha van ilyen munkatársad, kérd meg, hogy dolgozzatok együtt, így ugyanis biztosan hatékonyabbak lesztek.
Pihenj!
Naponta szánj 10 percet arra, hogy egy kicsit pihensz, kikapcsolsz a napi robotból. Menj el sétálni egyet, vagy csak zárd magadra az irodaajtót és relaxálj. Aranyat ér! A komolyzene segít az ellazulásban.
Tűzz ki reális célokat!
Sokan azzal sokkolják magukat, hogy olyan célokat tűznek ki, amelyekről már az elején látszik, hogy eleve elérhetetlenek. Ennek semmi értelme, hiszen ezzel automatikusan borítékolod a kudarcot. Határozz meg kisebb, de elérhető célokat és lépésről lépésre juss el a nagy célok megvalósításához. A részcélok azért is nagyon jók, mert rövidebb időn belül látod az eredményt, ami megerősítést, erőt és motivációt ad ahhoz, hogy tovább tudj dolgozni.
Kontrolláld az érzelmeidet!
Azzal, hogy a túlterhelt élethelyzetekben bepánikolsz vagy elképzeled a lehető legrosszabb kimenetet, nem fogsz menni semmire. Ezek az érzelmek ráadásul további energiákat vonnak el tőled, így még kevesebb jut az érdemi feladatokra. A pánik helyett inkább gondold át, mit tudsz tenni a stresszes helyzet jobbítása érdekében, és kezdj el cselekedni. Minél hamarabb.
Te mit gondolsz saját túlterheltségedről? Te is teszel valamit ellene, vagy csak hagyod, hogy az események sodorjanak?